Człowiek jest istotą społeczną. To zdanie wypowiedziane przez Arystotelesa powtarzamy od czasów szkolnych. Nikogo to nie dziwi, wszyscy wiemy, że w grupie raźniej. Jednak to tylko pobieżne zrozumienie myśli, jaka wynika z tego krótkiego stwierdzenia. Myśl Arystotelesa kryje w sobie dużo więcej treści. I staje się coraz bardziej popularna wraz z upływem lat.
Kilka zasad komunikacji interpersonalnej
Komunikacja, czyli sztuka porozumiewania się, odnosi się do praktycznie każdej sfery życia. Ludzkie rozmowy pozwalają przecież rozwijać cywilizację. Błędy komunikacyjne często oznaczają fiasko prowadzonych rozmów (czy to prywatnych, czy biznesowych). Wiele osób nie zwraca uwagi nie tylko na to, co mówi, ale też jak mówi. To duży błąd – psychologia mówi jasno, że liczy się nie tylko treść, ale też forma przekazu, a w niej mimika twarzy, gesty, ubiór, ton głosu itd. Pomaga też postawienie sobie za cel słuchania, a nie tylko nastawienie na przekazanie własnego komunikatu. Znajomo brzmi? Mimo że porozumiewanie się ludzi jest sztuką, to w tym przypadku nie jest zarezerwowane jedynie dla artystów. Im szybciej to sobie uświadomimy, tym lepiej.
Słyszenie i słuchanie
Słyszeć to nie to samo co słuchać. Zatem trzeba uświadomić sobie, że nie zajdzie dobra komunikacja między osobami, które się nie słuchają (także kiedy nie słucha jedna). Słuchanie jest ważne nie tylko ze względu na potrzebę wyłapania najważniejszych informacji. Chodzi także o to, żeby dać znać rozmówcy, że go słuchamy. Kłania się tutaj mimika oraz postawa ciała. Sylwetka zwrócona ku mówiącemu, potakiwanie, kiwanie głową, kontakt wzrokowy, cierpliwość. Wcale nie takie trudne.
Informacja zwrotna
Jeśli ktoś do nas mówi (albo pisze), oczekuje odpowiedzi, jakiegoś potwierdzenia, że informacja dotarła i nie zagubiła się gdzieś po drodze. Nie bez powodu mówi się, że brak odpowiedzi na maila jest niekulturalny. Wszystko się łączy w tym miejscu i koło się zamyka. Odpowiedź, choćby krótka (OK, dziękuję za wiadomość, dobrze itd.) jest istotna, bo nadawca ma świadomość, że akt komunikacyjny miał szansę się zakończyć. Zjednywanie sobie klientów musi się opierać na podstawach – klient, który nie otrzyma odpowiedzi na maila, poczuje się tak, jakby ktoś odłożył słuchawkę przed zakończeniem rozmowy.
Komunikacja między ludźmi zachodzi na różnych poziomach – telefonicznie, mailowo, osobiście. W każdym przypadku liczy się nastawienie na drugiego.