Pakiet mobilność to zestaw przepisów, który przedstawia obowiązki i prawa kierowców na terenie Unii Europejskiej. Ma on zabezpieczyć wszystkich przewoźników na ternie Unii przed równym traktowaniem. Już od kilku lat na terenie Unii mamy ustalony jednolity czas pracy kierowców i okres, w którym oni odpoczywają. Dzięki czemu pracują oni w ciągu doby dwa razy po cztery i pół godziny i muszą mieć 45- minutową przerwę od pracy między nimi. Od lutego 2022r. weszły jednak ważne zmiany do pakietu mobilności dotyczące wynagrodzenia kierowców pracujących dla innych przewoźników nie w ojczystym kraju.
Zmiany w pakiecie mobilności w roku 2022
Najważniejszą i kluczową zmianą dla wszystkich kierowców jest, że od 2 lutego tego roku muszą oni zarabiać minimalną pensją przeznaczoną dla danego kraju. Na przykład jeżeli odpowiadają za dowóz towaru z Holandii do Niemiec to muszą zarabiać przynajmniej minimalną krajową pensję w Holandii. Nawet jeżeli właścicielem tych przewozów jest firma z Polski to wtedy musi ona zapłacić danemu kierowcy stawkę obowiązującą w kraju, z którego wozi on towar. Nasi rodacy pracujący w firmach międzynarodowych nie są już traktowani jakby przebywali w podróży służbowej i polskie firmy nie mogą doliczać do ich wynagrodzeń kwot za noclegi i postoje w czasie pracy.
Kolejną zmianą w pakiecie mobilności jest to, że po przekroczeniu granicy szefostwo danej firmy musi zgłaszać delegację swoich pracowników za pomocą systemu IMI, która jest platformą służącą do sprawdzenia prawidłowej delegacji danego kierowcy. Za pomocą niej możemy być sprawdzeni przez zagranicznego służby danego państwa. Po wjechaniu do danego kraju każdy kierowca jest zobligowany do zatrzymania się i wpisania symbolu danego państwa do tachografu. W nowych typach tachografów za jakiś czas ten proces będzie się odbywał w pełni automatycznie. Za nieprzestrzeganie poniższej zasady grożą spore kary finansowe, ponieważ za pomocą tego narzędzia ustala się, gdzie dany kierowca rzeczywiście wykonuje swoją pracę. Kolejną bardzo ważną zmianą jest to, że samochód ciężarowy danego przedsiębiorstwa będzie miał obowiązek co 8 tygodni pojawić się w bazie danego przewoźnika, gdzie ma on zarejestrowaną działalność. Pakiet mobilności to szereg przywilejów, które mają dobrze chronić kierowców przed nienormowanym czasem jazdy. Zapewnią im godziwe wynagrodzenie za ciężką wykonywaną pracę. Oczywiście przepisy i regulacje w pakiecie mobilności będą się nieustannie zmieniały i ewoluowały.