Zawód maszynisty jest specjalnością z tradycjami, przyszłością i gwarancją pracy. Maszynista jest jednym z najbardziej przyszłościowych profesji w Polsce, gdyż na przestrzeni 5 lat z zawodu odejdzie około pięciu tysięcy maszynistów, z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Jest to więc bardzo dobry czas, aby zastanowić się nad zmianą w swoim życiu.
Kim jest maszynista i czym się zajmuje?
Maszynista jest osobą odpowiadającą za kierowanie pociągiem, na którym ciąży odpowiedzialność bezpiecznego dowiezienia pasażerów z miejsca początkowego do miejsca docelowego zgodnie z przepisami, ustalonymi warunkami i rozkładem jazdy. Jednakże nie są to jedynie zadania, którym musi sprostać maszynista. Do jego zadań dodatkowo należy dbanie o stan techniczny pojazdu trakcyjnego i jego spięcie z całym składem pociągu, utrzymywanie porządku w przedziałach maszynowych oraz we własnej kabinie. Maszynista zobowiązany jest do przestrzegania przepisów, instrukcji oraz z zasad BHP, dbanie o szyby czołowe, zewnętrzne części podwozia, jak i reflektory, a także za ogrzewanie pociągów zimą.
Jak zostać maszynistą?
Kandydat ubiegający się o stanowisko maszynisty musi mieć ukończony 20 roku życia, posiadać zaświadczenie o niekaralności oraz wykształcenie minimum zasadnicze zawodowe. Kolejną bardzo ważną rzeczą jest zdrowie kandydata. Badania lekarskie przeprowadzane są w sposób niezwykle dokładny i sumienny. Jeżeli podczas badania kandydat wykaże choroby takie jak cukrzyca, nadciśnienie lub choroby przewlekle, mogą one go całkowicie wykluczyć z procesu dalszej rekrutacji. Najważniejszą jednak kwestią jest wzrok i słuch, który podczas badania musi wyjść perfekcyjnie. Po zakończonych badaniach, gdy ostateczny wynik jest pozytywny, osoba ubiegająca się o powyższe stanowisko kierowana jest na bardzo intensywny kurs na maszynistę.
Kurs na maszynistę
Chcąc zasiąść za kierownicą pociągu, kandydat musi odbyć intensywny kurs, aby uzyskać licencję i świadectwo maszynisty. Kurs ten składa się z około 300 godzin. Po zakończonym kursie aplikant zobowiązany jest zaliczyć egzamin, który wpisany jest w podmiocie rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów i kandydatów na maszynistów, który prowadzony jest przez Prezesa UTK. Kurs ten podzielony jest na dwa etapy i może trwać nawet 2 lata. Pierwszy etap trwa zazwyczaj od 3 do 4 miesięcy. Podczas kursu kandydaci poznają aspekty teoretyczne, jak i praktyczne tego zawodu, co bardzo dobrze przygotowuje ich do objęcia danego stanowiska.
Na kursie kolejowym przyszli maszyniści uczą się o:
– specyfice i środowisku pracy maszynisty
– rodzajach pojazdów i ich przeznaczeniu eksploatacyjnym
– infrastrukturze kolejowej
– sygnalizacji kolejowej
– technice prowadzenia ruchu kolejowego
– budowy pojazdów kolejowych
– pracy pracowników rewizji technicznej pociągów
– prędkościomierzach i radiołączności. oraz urządzeniach automatyki bezpieczeństwa pociągu
– zagrożeniach występujących w ruchu, oraz zasadach jak w razie wystąpienia incydentu postępować
– zasadach przewozów wojskowych i towarów niebezpiecznych
– postępowaniu w razie pożaru pojazdów kolejowych oraz pobliskich terenów
– prowadzeniu i wypełnianiu dokumentacji związanej bezpośrednio z pracą maszynisty
Cena kursu może różnić się w zależności od miasta, w którym jest prowadzony. Średnia cena kursu wynosi około 4500 zł.
Po pozytywnym zaliczeniu kursu kandydat otrzymuje świadectwo maszynisty i dołącza do grona wybitnie uzdolnionych kierowców pociągu.