Gdy starasz się o kredyt hipoteczny, musisz przedstawić swoją sytuację finansową, wykazać się dobrą zdolnością kredytową. Aby to osiągnąć, trzeba posiadać stabilne źródło dochodów. Gdy masz umowę o pracę, nie jest trudno to udowodnić. A co z osobami, które prowadzą własną działalność gospodarczą?
Jak dostać kredyt hipoteczny? Co wybrać?
Na początku chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że kredyt hipoteczny porównasz dzięki totalmoney.pl. Tam sprawdzisz, jakie oferty są obecnie przygotowane przez banki i przekonasz się, w których z nich jest najniższe oprocentowanie czy RRSO. Taka dokładna analiza produktów bankowych jest bardzo ważna, ponieważ może okazać się, że tam, gdzie się tego nie spodziewasz, jest najatrakcyjniejsza oferta.
A co zrobić, żeby dostać kredyt hipoteczny? Trzeba wykazać się dobrą zdolnością kredytową. W najkorzystniejszej sytuacji są Ci, którzy posiadają umowę o pracę na czas nieokreślony, a do tego nie spłacają obecnie żadnych innych zadłużeń. Bank bierze też pod uwagę wiele innych czynników, takich jak stałe, miesięczne wydatki, liczbę osób będących na Twoim utrzymaniu czy też wiek i wykształcenie kredytobiorcy.
Kredyt hipoteczny a działalność gospodarcza
Obecnie jednak coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Ci nie są stale związani z jednym pracodawcą, nie mają więc pewnego źródła dochodu. Są jednak sposoby na to, aby sprawdzić, jaka jest ich kondycja finansowa, a co za tym idzie – zdolność kredytowa.
Przede wszystkim analizowane są wyciągi bankowe z konta. Tutaj warto zaznaczyć, że choć nie ma obowiązku posiadania konta firmowego, lepiej jest je założyć. To nie tylko ułatwia rozliczanie się z podatków na wypadek kontroli, ale także umożliwia zweryfikowanie środków, jakimi obraca właściciel działalności gospodarczej.
Dobrze jest, jeśli co miesiąc łącznie na konto wpływa mniej więcej ta sama kwota. Jeśli rozbieżności są duże, może to wpłynąć na uzyskanie negatywnej decyzji.
Ponadto konieczne będzie dostarczenie szeregu dokumentów, które poświadczą sposób przepływu finansów w firmie.
To, co jest jeszcze istotne, to okres prowadzenia własnej działalności. Jeśli jest on krótki, np. trwa dopiero od pół roku, trudniej będzie zweryfikować Twoją zdolność kredytową. A co za tym idzie – kapitał na zakup mieszkania czy budowę domu może nie zostać Ci przyznany.
Jakie dokumenty do kredytu hipotecznego trzeba złożyć?
Gdy Twoim jedynym źródłem dochodów są przychody z prowadzonej działalności gospodarczej, musisz przedstawić bankowi inne dokumenty finansowe, niż większość kredytobiorców. Podstawą będzie przygotowanie PIT-u 36 za poprzedni rok lub poprzednie dwa lata obrachunkowe. Tak jak już wspominaliśmy, potrzebny będzie wyciąg z rachunku bankowego lub oświadczenie o nieposiadaniu konta firmowego w przypadku, gdy korzystasz w tym celu z prywatnego.
Bank wymaga dostarczenia zaświadczenia o nadaniu nr REGON, nr NIP oraz o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Oprócz tego potrzebne będzie m.in. zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu z tytułu składek oraz zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z tytułu zobowiązań podatkowych.