komunikacja z klientem

Czym jest wellbeing w organizacji?

Firma

Współcześnie coraz więcej mówi się o trosce o pracownika i jego samopoczucie. Wiele firm decyduje się na różnorodne działania motywacyjne w postaci premii, bonów na święta, imprez firmowych czy poczęstunków podczas pracy. Dobrym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie ze szkoleń well-being, które podchodzą do potrzeb pracownika w holistyczny sposób.

Co oznacza well-being?

Wiele osób może zastanawiać się, czym jest wellbeing w organizacji. Pojęcie pochodzi z języka angielskiego i oznacza dobrostan. Zakłada również, że zdrowie jest nie tylko wynikiem braku choroby, ale także czymś więcej. Well-being zakłąda, że mamy energię do działania i poczucie szczęścia w życiu, jeśli wszystko jest na właściwym miejscu. Warto wspomnieć, że na poczucie zadowolenia składa się wiele wymiarów, a wspieranie pracownika polega na zrozumieniu i wspieraniu każdego wymiaru.

Jakie są wymiary well-beingu?

Niezwykle istotne jest zaspokajanie potrzeb w każdym wymiarze-tylko wtedy będziemy mogli odczuć dobrostan. Wymiary te dzielimy na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wymiary wewnętrzne to przede wszystkim:
– dobrostan duchowy, czyli wartości w życiu, sens życia,
– dobrostan fizyczny, czyli siła człowieka, forma czy jego witalność,
– dobrostan intelektualny: chęć uczenia się i poznawania świata,
– dobrostan emocjonalny: świadomość emocji i umiejętne zarządzanie nimi, sposoby radzenia sobie ze stresem.

Wymiar zewnętrzny składa się natomiast z:

– finanse, czyli zarządzanie pieniędzmi oraz bezpieczeństwo finansowe,
– rozwój i kariera, czyli możliwości rozwoju czy użyteczność społeczna,
– relacje z ludźmi i przynależność,
– środowisko naturalne oraz jego wpływ na człowieka.

Well-being w organizacji

Wiele firm decyduje się na wprowadzenie pewnych działań, które mają na celu uwzględnienie potrzeb pracownika w każdym z wymiarów oraz budowanie poczucia dobrostanu. Celem jest więc umożliwienie pracownikowi realizacji tych celów, a nie zaspokajanie tych potrzeb przez firmę. Niezwykle istotne jest zatem pełne zrozumienie pracownika i traktowanie go w sposób partnerski. Głównym zadaniem firmy jest wprowadzenie well-beingu jako kluczowej wartości w kulturze organizacji. Korzyści wynikające z założenia będą ogromne, jeśli podejście stanie się cechą firmy, a nie tylko deklaracją.

Dlaczego warto wykorzystać well-being?

Poprawne wprowadzenie działań oraz szczere zaangażowanie firmy przyniesie wiele korzyści. Badania pokazują, że pracownicy wykazują mniejszą absencję z powodu chorób. Osoby o słabym zdrowiu korzystają ze zwolnień lekarskich nawet 9 razy częściej niż zdrowi współpracownicy. Dość istotny jest również pozytywny wpływ społeczny, który ma realny wpływ na wspólnotę pracowniczą. Pracownicy wykazują również zwiększenie poziomu satysfakcji w pracy i zmniejszenie frustracji. Dochodzi również do poprawy wizerunku firmy oraz wzrostu konkurencyjności na rynku. Najważniejszym skutkiem jest jednak wzrost zaangażowania pracowników, którzy chętniej podejmą różnorodne inicjatywy i będą poszukiwać nowych wyzwań.

Dodaj komentarz