Polska należy do światowej czołówki branży wystawienniczej. Izba Przemysłu Targowego istotne kryteria dla oceny funkcjonowania obiektów targowych w Polsce, do których należą m.in. parametry techniczne budynku, regulamin techniczny i czynniki wpływające na bezpieczeństwo czy usługi, jakie mogą być oferowane w obiekcie. W Polsce jest 19 obiektów targowych o powierzchni powyżej 5000 mkw., a powierzchni wykorzystywanej na potrzeby organizacji wystaw czy targów, całkowita kryta powierzchnia wynosi 443 902 mkw. Największym tego typu obiektem są Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Zawody w branży
Na rzecz największych, polskich i zagranicznych, firm wystawiających oferty na targach, pracuje sztab specjalistów. Niektóre z nich zatrudniają kosztorysanta, który, poza tworzeniem kosztorysów, zajmuje się analizą i interpretacją wyników, optymalizacją kosztów, przygotowywaniem raportów, a także wskazywaniem kwestii problemowych i tworzeniem sposobów ich rozwiązania.
O rozwój sprzedaży uwarunkowany ekspozycją stoiska, prezentację oferty oraz realizację celów sprzedażowych wyznaczone pod konkretne targi i eventy dba specjalista ds. marketingu wystawienniczego.
Rozwój technologiczny sięga każdej dziedziny naszego życia, a targi nie są tu wyjątkami. Osobą, która zajmuje się technologiami, które mogą być wykorzystane do budowy stanowisk zajmuje się technolog ds. zabudowy stoisk targowych. Oprócz tego, do jego obowiązków, należy również wykonywanie manewrów logistycznych dotyczących materiałów niezbędnych do budowy stanowiska, koordynowanie prac montażowych i dzielenie obowiązków między pracowników firmy i zewnętrznych podwykonawców.
Monter stoisk targowych zajmuje się przygotowaniem elementów potrzebnych do konstrukcji stoisk targowych, ich pakowaniem, załadunkiem i rozładunkiem. Wykonuje prace przygotowawcze i naprawcze, a także musi umieć pracować według określonego planu, gdyż montaż jak i demontaż muszą według niego przebiegać.
Wymagane umiejętności
W branży wymagane są głównie umiejętności techniczne- w pracy kosztorysanta, poza komunikatywnością, może pomóc znajomość programów do wspomagania projektowania 2D i 3D. Specjaliście ds. marketingu wystawienniczego przyda się znajomość języków obcych, technologowi- wiedza na temat technik zabudowy i umiejętność czytania rysunku technicznego. Monter stanowisk musi mieć doświadczenie w branży stolarskiej, budowlanej lub elektrycznej. Przydatny może się okazać zmysł techniczny.
Branża wystawiennicza obfituje w zawody, wśród których znajdzie się miejsce dla osób z przygotowaniem technicznym, jak również osób z umysłem ścisłym, artystycznym. Pracę odnajdzie również projektant oraz specjalista do spraw marketingu i sprzedaży. Zarobki na tym obszarze są bardzo interesujące, a wachlarz możliwości otrzymania pracy może się poszerzać, z uwagi na energiczny rozwój tej dziedziny.