Zarówno warunki pracy, jak i potrzeby pracowników na poszczególnych stanowiskach są zróżnicowane. Wyzwania, z którymi codziennie zmaga się serwisant w terenie zdecydowanie różnią się od zadań kierowcy pojazdu dostawczego czy też pracownika magazynu. Właśnie dlatego mobilne komputery, tablety oraz narzędzia komunikacji wykorzystywane na poszczególnych stanowiskach mogą, a wręcz powinny różnić się od siebie, zależnie od wymagań stawianych zarówno urządzeniom jak i ich użytkownikom. W świecie technologii, podejście „jeden model pasuje wszystkim” jest równie niepraktyczne i nieprzydatne, co dobieranie jednego rozmiaru odzieży roboczej dla wszystkich pracowników.
Kyp Walls, Zebra Technologies:
Tablety przeznaczone dla profesjonalistów posiadają pewne cechy, których próżno szukać w tabletach do użytku domowego. W rozwiązaniach profesjonalnych kluczowa jest niezawodność. Począwszy od doboru komponentów, a na specjalnie zaprojektowanych fizycznych przyciskach i ergonomicznym kształcie skończywszy, konstrukcja urządzeń klasy korporacyjnej musi być na tyle odporna, by sprzęt przetrwał wszelkie trudności, które może napotkać w codziennej pracy: znaczne różnice temperatur, zwiększona wilgotność, wibracje, kurz, chlapanie wodą czy nawet przypadkowe upadki. Niedziałający sprzęt bardzo źle wpływa na produktywność firmy.
Jednak nawet jeżeli tablet posiada te wszystkie cechy, stopień ochrony w poszczególnych modelach może się znacznie różnić, dlatego urządzenia należy dobierać konkretnie do warunków, zadań i działań jakim muszą sprostać w codziennym użytkowaniu.
Wsparcie stanowisk sklepowych
Pracownicy sklepu, zależnie od specyfiki swojego stanowiska, mogą wymagać różnych funkcji w użytkowanym tablecie. W części sklepów tablet może służyć jedynie do udzielania klientom odpowiedzi na proste pytania typu „Czy ta marynarka jest dostępna w większym rozmiarze?”. Tablet łączyłby się za pośrednictwem WiFi z systemem magazynowym i weryfikował czy dany produkt jest dostępny czy też należy go zamówić. W innych sklepach potrzeby mogą być bardziej złożone – od możliwości oferowania klientom produktów alternatywnych w przypadku niedostępności tych pierwotnie wybranych, po skanowanie kodów kreskowych oraz przyjmowanie płatności. Konieczność integracji tabletów z systemami informatycznymi firmy może decydować o wyborze pomiędzy modelami pracującymi na bazie systemu Android, a tymi wyposażonymi w system Windows 10.
Równie ważne są cechy fizyczne sprzętu, takie jak rozmiar czy waga. Optymalizacja tych dwóch parametrów zapewnia komfort pracy personelowi sklepowemu, ale również użytkownikom w innych sektorach, jak np. pracownikom magazynów, którzy muszą nosić przy sobie tablet codziennie, przez cały dzień. W pewnych sytuacjach, lepszym wyborem może okazać się tablet z ekranem 8-calowym, ponieważ jest lżejszy od większych modeli. Nawet z dodatkowym czytnikiem kart płatniczych urządzenie może być komfortowo użytkowane przez dłuższy czas. Dodatki takie jak uchwyt czy pasek do noszenia również ułatwiają pracę użytkownikom, którzy muszą nosić sprzęt przy sobie przez cały dzień pracy z klientem.
Wojownik w terenie
W bardziej wymagających warunkach, sposób użytkowania tabletu może okazać się jeszcze bardziej odmienny. Tak będzie na przykład w przypadku serwisanta realizującego usługi w terenie. W takich warunkach sprzęt musi być w stanie przetrwać upadki, uderzenia, chlapanie wodą, a nawet gęsty deszcz, dlatego wzmocniona konstrukcja obudowy jest tu niezbędna. Ponadto, zaletą będzie też wydłużony czas pracy na baterii oraz możliwość wymiany akumulatora, co jest szczególną zaletą przy długiej pracy zmianowej.
Taki tablet będzie prawdopodobnie montowany w pojazdach poruszających się po drogach, a więc musi obsługiwać zaawansowane funkcje łączności, takie jak bezprzewodowa sieć rozległa (WWAN), standardowa sieć WiFi czy możliwość podłączenia anteny zewnętrznej zamontowanej na pojeździe w celu wzmocnienia sygnału. Możliwość zastosowania dedykowanych uchwytów również podnosi komfort użytkowania takich urządzeń mobilnych.
Ponadto, indywidualna modyfikacja sprzętu umożliwia jeszcze dokładniejsze dostosowanie go do konkretnych potrzeb. Przykładowo, jaśniejszy ekran umożliwia pracownikom łatwiejsze odczytywanie informacji, na przykład na budowie lub po prostu przy pracy na zewnątrz. W zależności od potrzeb, użytkownik może wybrać model z wbudowanym czytnikiem kodów kreskowych lub RFID, co eliminuje konieczność posiadania dodatkowego urządzenia.
Narzędzia do zadań specjalnych
Zwykle tablety wykorzystuje się do stosunkowo prostych czynności polegających na wybraniu odpowiednich funkcji na ekranie i łączeniu się z innymi systemami, jednak nie zawsze potrzeby są tak ograniczone. Technik pracujący w terenie może potrzebować znacznie bardziej zaawansowanych funkcji.
Możliwość doboru procesora, pamięci roboczej oraz przestrzeni dyskowej także pozwala na odpowiednie dopasowanie sprzętu do realizowanych zadań – od zwykłego terminala, po w pełni funkcjonalną stację roboczą z systemem Windows. To samo dotyczy ekranu – jeśli pracownik w terenie musi przeglądać złożone schematy lub projekty budowlane, większy, 12-calowy ekran niewątpliwie zwiększy wydajność jego pracy. Ponadto, wśród obowiązków służbowych użytkownika może znaleźć się wprowadzanie szczegółowych raportów lub prowadzenie dłuższej wymiany korespondencji. Wtedy największy komfort zapewnia klawiatura zewnętrzna i podpórka.
Jeżeli pracownicy mają przyczyniać się do sukcesu firmy, potrzebują urządzeń zaprojektowanych specjalnie do wykonywanych przez nich zadań. Im lepiej urządzenie dostosowane jest do konkretnego profilu stanowiska, tym szybsza i bardziej wydajna jest praca specjalistów.
Rozumienie i monitorowanie faktycznych potrzeb poszczególnych stanowisk oraz realnych korzyści, jakie niesie ze sobą technologia może doprowadzić do idealnego dopasowania sprzętu do realizowanych zadań. To z kolei zwiększa satysfakcję pracowników, przyczynia się do wzrostu ich produktywności oraz ułatwia realizację procesów, wypracowując szybki i znaczący zwrot zainwestowanych środków.